The power of label.....



Alhamdulillah, saya masih hidup sampai sekarang, sangat gembira bila memikirkan minggu depan jasad berada di Ranau (hati dan fikiran sebulan lalu lagi berada di Ranau). Hari selasa ni sy free sehari tapi malam ada kelas sir Ahjiam, oral ba,deii bspeaking2 kami Memandangkan Dr balan tiada hari selasa, maka bercutilah saya.cuti amat bermakna dalam hidup sy sekarang ni, tanpa cuti komfom rasa mau meradang semacam, ha ha ha.

oh ya, cakap pasal kedudukan ni ataupun starta kan( hari sabtu punya kuliah), terus sy teringat akan kisah seorang bekas pelajar sekolah agama yang murtad terus jadi paderi, bayangkan sekolah agama 2, belajar sal agama? mesti menghairankan jiwa dan raga kan, sedangkan pelajar sekolah agama buka tudung pun kena cakap2,ehemmm, apa lagi mereka yang murtad keluar dari agama, terus menerus jadi paderi..owhh sangat menghairankan...semestinya inilah yang dikatakn devian..aplikasinya lah~~ salah satu faktor yang menyebabkan individu melakukan devian ialah kedudukan atau starta mereka dalam masyarakat..oo mungkin ini tiada kaitan dengan murtad tu kan, tapi melalui pembacaan sy, lelaki islam yg murtad itu sekolah agama dan seorang lelaki yg terlebih hormon wanita(lembutlah 2) dia selalu kena ejek oleh rakan2 dy, dy kena label sebagai pondan, disebabkan itu mugkin dan sememangnya dia akan tertekan, nah kemungkinan besar dia akan melakukan sesuatu yang btl2 diluar jangkaan, berlawanan dengan norma masyarakat terutamanya Melayu( melayu islam, islam melayu).

serius, memang sy rasa marah apabila menonton video itu, c abib suruh tengok youtube dan taip benjamin celaka, sy taiplah, uiii naa punya banyak video yang dia bagi ceramah disebuah gereja..dengan penuh bangganya dia berkata islam agama tidak benar, samping itu sy sedih, bayangkan mudahnya dia jatuh ke arah sana. Tapi bila fikir2 mesti ada sebab(kmu tgklah sendiri di youtube aa) dia tersendiri kan, mmg diri ini tertanya2 jg kenapa?(sdh habis tengok pun, sy x tw napa)haha?. sy belajar teori label hari sabtu kemarin. ok, teori label(howard s.becker 1963): bagaimana seseorang itu melebelkan individu? @ sejauh mana sesuatu kelakuan itu dikatakan atau dilebelkan sebagai devian sosial dan semestinya bagaimana label ini mempengaruhi tingkahlaku seseorang itu.


Teori label (secondary devian) mengatakan seseorang melakukan tingkah laku devian untuk menunjukkan ketidakpuasan hati terhadap masyarakat sekeliling. Ertinya, dia tidak Happy dengan hidup dia lahkan pasal tu dia buat masalah. dia buat benda 2, then dia akan rasa puas dan happy tanpa memikirkan sebab. Mereka akan berada dalam dilema dan terus ikut kehendak hati sendiri untuk menghappykan diri sendiri....(primary devian) ini pula individu terpaksa berdevian sebab masalah peribadi, contohnya kemiskinan, dorang akan mencuri, jadi pelacur, jual dadah, dan isap dadah ganja dan sebagainya.. nahh sekali jadi pelacur, ko insaf sekali pun, komfom masyakat tidak dapat terima, label 2 masih melekat sampai dia mati, kan betapa hebatnya label itu, macam penagih dadah juga, sekali dia hisap kan sampai mampus  eh akhir hanyat maa..deii.. Bekas banduan pun, sekali masuk penjara, sampai bila2 masarakat akan label.




nahh betapa kuatnya kuasa lebel kan, mmg hebat the power of love lebel kan, tulah pasal banyak pelacur( macam cerita "aku bukan rabiatul") n penagih dadah tidak pandai insaf-insaf, masyarakat seolah-olah tidak dapat menerima mereka jadi mereka stress n buat sesuatu tanda protes, yang lelaki murtad 2 pun, psal tekanan juga kali kan, kena ejek2 pondan, trus tekanan naahh automatik trus jadi begitu. mungkin dia rasa kalu dia buat begitu, dia akan kena respect. Tapi tengok, sebelum dia jadi murtad pun dia kena hina-hina pondan, yang hina tu pun kawan2 nya jua, apa tidaknya. sepatutnya kita membina, bkn merosakkan kan :)) sudah tu videonya kena sebar, n kena hina-hina yang hina tu pun muslim juga. kalau setakat meluahkan nda pa, ni memaki.( Walau hidup pula sempurna, tapi mulutnya memaki )..





wahh panjang sy mimbobok sini kan...bukan apa, cuma mengaplikasikan sesuatu, sy bukan mau tunjuk pandai ingin merubah masyarakatkan, sebab saya bukan sempurna. Tapi untuk memperbaiki persepsi, x salahkan?. Kesimpulan dari saya, sebelum kita menyalahkan orang lain, kita tgk latar dia macam mana, jangan sembarang bagi hukuman. Jadi, sy fikirkan, kalau ingin menyelesaikan sesuatu, cari akarnya dimana.... Tapi hakikatnya saya juga manusia~~hihihihi mmg akan lupa dan diminta untuk ditegur dan selalu melakukan kesalahan...sekian

Comments

FadhDeela said…
comey la gmbo yg kat atas skali tu..style baru pakai seluar!

Meh singgah: Fasha & Jejai Putus Cinta!
ayu.Shn said…
hahaha..mmg lah lucu wehh..dah follow pown..thankss

Popular posts from this blog

Mami Anak Dua

oh~~~ Psikologi Cinta...